TECHNIKA

Velmi často se setkávám s dotazy, čím vlastně fotím a co vše jsem s mou výbavou schopen obsáhnout. Na této stránce bych vám všem rád přiblížil, jakou techniku vlastním a k čemu je vhodná.

Canon EOS 6D Mark II – primární tělo

Nákup full-frame přístroje jsem plánoval od samého počátku, proto se mým novým parťákem pro focení stal právě model Canon EOS 6D Mark II. Velmi mě potěšilo, že mi společnost Canon fotoaparát před nákupem zapůjčila k vyzkoušení. Díky tomu jsem si mohl v praxi ověřit, že mě žádná z kritizovaných vlastností nijak nelimituje a některé z nich jsou vyloženě mýtem. V rámci stanoveného budgetu jsem samozřejmě mohl sáhnout i po bazarovém modelu 5D Mark III, ale fotoaparát kupuji s výhledem do budoucna, proto jsem i přes drobné kompromisy vsadil na novější technologie.

Canon EOS 60D – sekundární tělo

Neúnavný pracant, výstižnější označení mě pro tohle „šedesátdéčko“ opravdu nenapadá. Ve své době šlo o velmi pokročilou digitální zrcadlovku s rozlišením 18 Mpx, která díky procesoru DIGIC 4 nabízela vynikající kvalitu obrazu a vysokou citlivost ISO (až 12 800). Velkou výhodou pro mě bylo i rychlé ostření a výklopný LCD displej. Dnes už tento fotoaparát ke své tvorbě využívá spíše moje žena, ale mám na něj spoustu příjemných vzpomínek a stále si ho nechávám pro strýčka Příhodu.

Objektiv Canon EF 85 mm f/1.4L IS USM

V posledních letech používám především objektivy s pevným ohniskem. Práce s nimi mě baví a nutí mě při focení myslet trochu jinak. Navíc mají zpravidla lepší světelnost, ostrost a celkovou obrazovou kvalitu. Ani u této portrétní „pětaosmdesátky“ tomu není jinak. Krom již zmiňovaného bych vyzdvihl ještě rychlé a bezproblémové ostření, přesné podání barev, odolnou konstrukci a perfektní kresbu již od f/1.4. Jde o skvělé portrétní sklo bez kompromisů, které si mě okamžitě získalo.

Objektiv Sigma 50 mm f/1,4 DG HSM Art pro Canon

Ve výbavě mi nechybí ani univerzální pevná „padesátka“. Sigma nahradila Canon EF 50 mm f/1,4 USM, se kterým jsem nebyl spokojen. Přiznávám, ani tady to nebylo bez potíží, můj kus trpí na lehký front focus. Takže jsem byl nucen strávit jeden nebo dva večery s USB dockem. Na jednu stranu to považuji za nedostatek, ale zároveň v tom vidím určitou výhodu – perfektně seřízený objektiv, přímo na mé tělo fotoaparátu. Jinak jsem s objektivem nadmíru spokojen a používám ho v podstatě neustále.

Objektiv Canon EF 35 mm f/2.0

Pevná „pětatřicítka“ je dalším z rodiny fixních objektivů, které používám. Tuto původní verzi jsem sháněl velmi dlouho a uspěl jsem až v nejmenovaném bazaru. Poprvé se na trhu objevila v roce 1990, vyznačuje se velmi specifickou kresbou a vysokou kvalitou obrazu. Při použití s full-frame fotoaparátem jde o poměrně široké sklo, které je často používáno v dokumentární fotografii, při focení krajin nebo práci v ateliéru. Po několika letech zkušeností musím říct, že jde o jeden z mých nejoblíbenějších objektivů a svou pověst si jednoznačně zaslouží.

Teleobjektiv Canon EF 70-200 mm f/4.0 L IS USM

Občas se najdou situace, kdy si jako fotograf musím zachovat určitý odstup. Chci využít komprese perspektivy. Nebo se k fotografovanému objektu jednoduše nedostanu tak blízko, jak bych potřeboval. A přesně v tu chvíli přichází ke slovu tento univerzální teleobjektiv s rozsahem 70-200 mm. Je velmi kompaktní a lehký, takže o něm v batohu téměř nevím. Navíc mi poskytuje špičkovou kvalitu obrazu, vysokou odolnost, spolehlivý stabilizátor obrazu a velmi rychlé ostření.

Objektiv Canon EF 17-40 mm f/4.0 L USM

Tento objektiv kdysi nahradil mou Sigmu 17-70 mm, která s původním APS-C tělem nekomunikovala tak, jak bych si představoval. A to ani po důkladném seřízení servisem. Stabilizátor obrazu mi zde nijak nechybí a kresba tohoto “širokáče” je sice měkčí, ale stále na velmi dobré úrovni. Jeho výhodou je rozumná váha, kompaktní a téměř nezničitelné provedení. Skvěle mi slouží při výletech do přírody, ale rád s ním pořizuji také snímky z ulic měst a dokumentační fotky z různých událostí.

Bateriový blesk GODOX AD360II-C , TTL , HSS, 360 Ws

V terénu se často potýkám s potřebou kvalitního zábleskového světla s dostatečným výkonem. Dlouhou dobu jsem tuto problematiku řešil klasickými „speedlity“, které jsou mobilní a snadno ovladatelné. Potřeba vyššího výkonu a variability mě nicméně dohnala k rozhodnutí, zkusit něco nového. Volba padla na blesk Godox AD360II-C s výkonem 360 Ws a bateriový zdroj PB960. Komplet mi poskytuje rozumné rozměry a váhu, vysoký výkon, a integrovaný radiový systém Godox X. Mé dosavadní zkušenosti s tímto systémem jsou více než pozitivní a uvažuji o kompletním přechodu k této značce.

Blesk Canon Speedlite 600EX-RT

Řadu speedlite společnosti Canon používám v podstatě od začátku. Postupem času jsem skončil u tohoto nejsilnějšího modelu, který používám poměrně často. Obvykle jako druhý, dálkově odpalovaný, blesk při focení v exteriérech. Ale skvěle poslouží i jako hlavní blesk umístěný na těle fotoaparátu. Tahle „šestistovka“ mě nikdy nezklamala, poskytuje mi dostatečný výkon ve velmi mobilním provedení. Výhodou je také rychlé nabíjení a možnost napájení ze čtyř běžných AA baterií. Navíc, i přes levně působící zpracování, vydrží opravdu hodně.

Blesk Photon Europe MILLENNIA DPE-300

Stará dobrá světla z řady Millennia jsou nesmrtelnou klasikou v téměř každém ateliéru. U mě tomu není jinak a jejich pověst musím potvrdit. Jde o bytelná světla s maximální odolností, dlouhou životností výbojky a vysokou rychlostí znovu-dobití. Velkou výhodou poslední generace jsou vylepšené kondenzátory, mnohem účinnější chlazení, konzistentní barevné teplota a minimální odchylka v podávaném výkonu. Slouží mi již mnoho let a obstály v každé zkoušce, kterou jsem si pro ně připravil.

Stativová hlava Manfrotto 498RC4 MIDI

Stativová hlava je často opomíjenou součástí výbavy, přitom výsledný snímek často závisí právě na ní a její kvalitě. Po delším období experimentů jsem zvolil kulovou hlavu Manfrotto. Ta mě oslovila především robustním provedením, hladkým chodem, vysokou nosností, možností samostatné aretace a nastavením tuhosti. Vyhovuje mi také systém upínání a dodávaná destička. Menší problém nastal v momentě, kdy jsem po letech potřeboval koupit druhou. Zahraniční zdroje to naštěstí rychle vyřešili.

Stativ Victory 05T (samotná trojnožka)

Nákup stativu je pro mě pokaždé tak trochu noční můra, přesto jich mám hned několik. Tento pochází z dílny poměrně neznámého výrobce Victory. Oslovil mě především výbornou stabilitou, závěsným hákem a kvalitním provedením aretačních zámků. Drobnou slabinou je chybějící vodováha, ale tu stejně řeším skrze hlavu. Dnes ho sice už tak často nepoužívám, ale slouží mi věrně mnoho let. Zároveň jde pravděpodobně o největší, netěžší (cca 2,9kg) a nejmasivnější kus, který vlastním.

Stativ Manfrotto MK ELEB5BL-BH Element Traveller Big modro/černý

Tento stativ se ukázal jako ideální společník na delší túry a focení v náročnějším terénu. Přes relativně nízkou váhu nabízí velmi slušnou nosnost a stabilitu. Tím mě velmi mile překvapil a po zkušenostech se nebojím ani kombinace full-frame těla s battery gripem a dlouhého objektivu. Problém mu nedělají ani nepříznivé podmínky, takže se mnou cestuje téměř všude. Zažil i pár krušných chvilek, ale snadno se rozebírá, čistí a udržuje. Navíc je cenově dostupný, takže se o něj člověk tolik nebojí.

Batoh Lowepro Protactic 450AW

Kvalitní fotografický batoh považuji za naprostý základ. Techniku je třeba přenášet a věřte mi, její váha není vždy zanedbatelná. Stejně tak je třeba myslet na její ochranu při přepravě a v neposlední řadě vlastní zdraví. Vybrat vhodný batoh není vůbec jednoduché a žádný z nich nebude dokonalý. Nicméně, Lowepro se tomu s modelem Protactic 450AW velmi blíží. Jde o velmi lehký batoh s pevnou konstrukcí, přídavnými komponenty a obrovským úložným prostorem, který si lze poskládat, jak se mi to zrovna hodí. S batohem jsem velmi spokojen a využívám ho při každé zakázce.