TECHNIKA

Velmi často se setkávám s dotazy, čím vlastně fotím a co vše jsem s mou výbavou schopen obsáhnout. Na této stránce bych vám všem rád přiblížil, jakou techniku vlastním a k čemu je vhodná.

Canon EOS 6D Mark II – primární tělo

Po osmi letech s APS-C snímačem byl čas na změnu. Přechod na Full-Frame jsem plánoval od samého počátku a nakonec jsem zvolil velmi diskutovanou novinku – model Canon EOS 6D Mark II. Díky možnosti zapůjčení fotoaparátu jsem si před samotným nákupem mohl v praxi ověřit, že mě žádná z kritizovaných vlastností nijak nelimituje a některé z nich jsou vyloženě mýtem. Samozřejmě, v rámci cenového limitu jsem mohl sáhnout po bazarové 5D Mark III, ale fotoaparát kupuji s výhledem do budoucna, proto jsem vsadil na nový novější technologie.

Canon EOS 60D – sekundární tělo

Díky výhodné nabídce od českého zastoupení společnosti Canon jsem nakonec, po delším zvažování, pořídil v té době novinku – model Canon EOS 60D. Jedná se o pokročilou digitální zrcadlovku s rozlišením 18Mpx. Díky procesoru DIGIC 4 nabízí vynikající kvalitu obrazu a možnost FullHD videa. Krom toho jsou k dispozici také pokročilé kreativní funkce, měřicí systém iFCL, vysoká citlivost ISO (až 12 800) a výklopný LCD displej.

Objektiv Canon EF 85mm f/1.4L IS USM

Čím déle fotím, tím více využívám a oceňuji pevné objektivy. Takže jsem nedávno svou výbavu rozšířil o 85mm sklo. Výběr nebyl jednoduchý a dlouho jsem si pohrával i s myšlenkou na Sigmu řady Art. Nakonec jsem po několika testech sáhl po této novince a investice rozhodně nelituji. Rychlé ostření, perfektní kresba již od f/1.4, stabilizace obrazu, přesné podání barev a pevná konstrukce s odolností proti povětrnostním vlivům, to jsou jen některé jeho přednosti. Jde o skvělé portrétní sklo, které si mě okamžitě získalo!

Objektiv Canon EF 35mm f/2.0

Pevnou “pětatřicítku” jsem sháněl opravdu dlouho a jde o jediný z mých objektivů, který jsem kupoval jako použitý. Tento model byl na trhu představen v roce 1990, vyznačuje se velmi specifickou kresbou a vysokou kvalitou obrazu. Při použití s Full-Frame fotoaparátem jde o poměrně široké sklo, které je často používáno v krajinářské fotografii, nebo při práci v ateliéru. V kombinaci s APS-C čipem se z něj stává objektiv vhodný především pro portréty a dokumentární fotografii. Po roce zkušeností s tímto sklem musím uznat, že si svou pověst opravdu zaslouží a momentálně jde o můj nejoblíbenější objektiv.

Teleobjektiv Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM

Více než čtvrt roku jsem bádal, zkoušel a váhal mezi tímto kusem a obdobným modelem bez stabilizace, se světelností f/2.8. Nakonec, alespoň v mém případě, zvítězila stabilizovaná verze. Především kvůli nižší hmotnosti a novější technologii. Objektiv je velmi všestranný a vhodný především pro exteriérové focení. Pokud je kolem vás dostatek prostoru, lze s ním pořizovat poutavé snímky přírody, sportu, různých detailů, stejně jako dokumentární fotografie. V některých situacích je vhodný i pro portréty.

Objektiv Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM

Tento objektiv kdysi nahradil mou Sigmu 17-70mm, která už s APS-C tělem nekomunikovala tak, jak bych si představoval a to ani po důkladném seřízení servisem. Stabilizátor obrazu mi zde nijak nechybí a kresba tohoto “širokáče” je opravdu dobrá. Na obou tělech jde o velmi univerzální sklo, které jsem si s postupem času velmi oblíbil. Skvěle slouží nejen při výletech do přírody, rád s ním pořizuji také snímky z ulic měst, rodinné fotografie a záběry zvířecích kamarádů. Velmi vhodný je i pro dokumentační fotky ze svateb a jiných událostí.

Bateriový blesk GODOX AD360II-C , TTL , HSS, 360Ws

Čím více se pohybuji v terénu, tím častěji se potýkám s potřebou kvalitního zábleskového světla s dostatečným výkonem. Doposud jsem tuto problematiku řešil klasickými „speedlity“, které jsou mobilní, poměrně výkonné a snadno ovladatelné. Potřeba vyššího výkonu a variability mě dohnala k rozhodnutí, zkusit něco nového. Volba padla na novinku společnosti Godox, bateriový blesk o výkonu 360Ws a bateriový zdroj PB960. Ten nabízí vysoký výkon, poměrně malé rozměry, rozumnou váhu a také integrovaný radiový systém Godox X. První zkušenosti jsou více než dobré, dokonce natolik, že uvažuji o (téměř) kompletní obměně a přechodu k této značce.

Blesk Canon Speedlite 600EX-RT

Dlouho jsem ve svém batohu postrádal výkonné, spolehlivé a zároveň vysoce mobilní zábleskové zařízení. Vždy jsem musel volit mezi výkonnými studiovými světly v ateliéru a mobilním externím bleskem, který mě ale v tvorbě občas omezoval. S přechodem na nové tělo jsem se rozhodl vyřešit i tento drobný nedostatek. Po několika experimentech s alternativními blesky jsem nakonec vsadil na jistotu a výbavu doplnil o vlajkovou loď společnosti Canon. Na dlouhodobé zkušenosti je zatím brzy, ale už teď se velmi těším na zařazení do ostrého provozu, první testy vypadají víc než slibně.

Blesk Canon Speedlite 430EX II

Světla je občas nedostatek a integrovaný blesk je vhodný snad jedině pro případ krajní nouze. Proto jsem začal vybírat blesk externí, zkusil jsem několik výrobců, tehdy jsem trochu hrál i na cenu, ale nakonec stejně padlo rozhodnutí pro Canon. Výběru ani po více jak pěti letech nelituji, automatika mě zatím nikdy nezklamala, na jednu sadu baterií vydrží víc než dost a v kombinaci s dálkovým odpalováním podporujícím E-TTL jde o naprosto ideální a velmi mobilní řešení. Výkon blesku je dostatečný, lze jej využít v interiérech, velmi dobře poslouží i pro přisvětlení fotek v exteriéru a lze jej doporučit i pro menší fotoateliér, kde se nabízí kombinace se soft-boxem vhodným pro systémový blesk.

Stativová hlava Manfrotto 498RC4 MIDI

S postupem času se kvalitní stativová hlava stala nutností a tak se v mé výbavě objevil tento kus. Hlava samotná je poměrně lehká, ale poskytuje vysokou nosnost a precizní zpracování. Další její příjemnou vlastností je naprosto plynulý chod ve všech směrech. Upevnění rychloupínací destičky je pro ideální vycentrování posuvné a nechybí ani dvě integrované vodováhy (pro každou rovinu jedna), stejně tak promyšlený systém aretace.

Stativ Victory 05T (samotná trojnožka)

Vyzkoušel jsem několik různých modelů stativů, ale nakonec vyhověl až tento Victory, typ 05T. Jedná se o opravdu masivní kus s výbornou stabilitou a příjemným systémem pro nastavení a aretaci. Samozřejmě není bez chyby, jako první tu máme jeho hmotnost, váží skoro 2,9 kg, ale to mi osobně vůbec nevadí. Druhá slabina je o něco horší, nemá vodováhu. To lze samozřejmě řešit příslušnou hlavou, ale je potřeba na to myslet už při nákupu.

Batoh Lowepro Protactic 450AW

Po mnoha letech věrné služby přestávala moje Kata dostačovat. Ať už kapacitou, provedením, nebo variabilitou úložného prostoru. Možnosti náhrady jsem zvažoval velmi dlouho, neb foto-batoh považuji za jeden ze základních pilířů. Jednoho dne postnul známý na Twitteru inzerát, kde prodával velmi podařený kousek z dílny Lowepro. Zaujal mě, slovo dalo slovo a během dvou dnů byl doma. Jde o velmi lehký batoh s pevnou konstrukcí, přídavnými komponenty a obrovským úložným prostorem, který si lze poskládat, jak se mi to zrovna hodí. S batohem jsem velmi spokojen a využívám ho při každé zakázce.

Batoh Kata D-3N1-30 DPS černý

Dlouho jsem pátral po batohu, který by všechnu výbavu rozumně pojal, nakonec mi vyhověl tento model známého výrobce Kata. Je opravdu dobře řešený, odolný a dobře se nosí. Popruhy jsou přizpůsobitelné (klasický batoh, popruh jen na jedno rameno, podpora v oblasti pasu), k dispozici je také pláštěnka a volitelný držák na stativ – zde bych rád upozornil, vejde se jen monopod/malý stativ. Ani po čtyř letech nenese výrazné známky používání.